Odmena demotivuje

„Ak ty spravíš toto, ja ti zato dám toto!“ S týmto princípom ,,niečo za niečo“ žijeme ako s konštantou. Myslíme si, že inak to ani nemôže byť...

Súčasný výskum ale tvrdí opak! Psychológovia prišli na to, že práve odmeny znižujú motiváciu, alebo záujem detí vytrvať v danej činnosti. Znie to možno neuveriteľne,  ale je to fakt.

Niekto si však povie: „ Hlavne, že to funguje!“ Možno teraz, alebo ešte nejakú chvíľu – dovtedy pokiaľ si nevšimnete, že:

  • deti sa najprv uspokoja s odmenou typu nálepka, obrázok, neskôr sladkosť, potom už cingajú centíky a eurá a potom.....kam to porastie?
  • deti začínajú s vami obchodovať už aj vtedy, keď po nich chcete obyčajnú rutinnú vec ako (rýchlo sa prezliecť, upratať si izbičku,...). Pýtajú sa: „...a čo mi za to dáš, čo dostanem?“

Vždy keď sa začne odmena stávať očakávaním za pozitívne správanie, je zrejme potrebné zastaviť sa a zamyslieť! Slúži nám a deťom tento mechanizmus? K čomu?

Povzbudenie  namiesto odmeny

Povzbudenie či ocenenie buduje v dieťati vnútornú motiváciu, teda pocit a presvedčenie, že  danú vec zvláda a vie prečo ju robí: „baví ma to, pomáham druhým, môžem byť užitočný“. 

Nahraďme odmeny za povzbudzujúce vety typu: „Teda ty sa nám meníš pred očami! Zo dňa na deň zvládaš stále viac vecí sama!  Musíš byť na seba hrdý, že už vieš ako na to...  Vyzeráš byť spokojný so svojou tvrdou prácou na stavbe tunela!“  

Takéto typy vyjadrení budujú základ pre trvalú vnútornú motiváciu dieťaťa. S odmenami, ako s vonkajším faktorom motivácie to funguje tak, že potom motivácia pre dané správanie končí tam, kde končí odmena. „Nedostanem sladkosť, nemám dôvod upratať si hračky.“ Podporujú postoj: „Čo za to?“

Povzbudenie ako budovanie osobnosti dieťaťa

Povzbudenie alebo ocenenie je veľmi dôležité aj ako nástroj pozornosti a vyzdvihnutia pozitívnych vlastností či zručností dieťaťa. Je dôležité pri zvládaní každodenných a rutinných prác.

Ide napríklad o výroky typu:

  • „Veľmi si vážim ako pomáhaš celej rodine.“
  • „Keď sa už nemusím starať o vynášanie koša, ostalo mi oveľa viac času na chvíle s tebou Janko. Veľmi si ich užívam. Ďakujem.“ 
  • „Mám pocit, že patríme jeden k druhému, keď každý svojou troškou prispeje k spoločným prácam. Nie je toho na nikoho veľa, a fungujeme ako dobrý orchester. “

Takýmito výrokmi pomáhame dieťaťu vybudovať pocit vlastnej schopnosti a zároveň aj podporujeme pokračovanie v želanom správaní sa.

Povzbudzovanie je jeden z princípov výchovy, ktorý radikálne mení vzťah s dieťaťom. Viac sa dozviete na www.efektivne-rodicovstvo.sk

Autor: RNDr. Martina Vagačová, spracovala Bc. Martina Vlková